Nedsæt dine risikofaktorer for at få en veneblodprop

Det bedste, du kan gøre: hold dig i bevægelse

Selvom der er en række omstændigheder, der gør, at du risikerer at udvikle dyb veneblodpropBlodprop i en af kroppens dybe vener. Blodpropper sidder oftest i benet eller i lungen, men kan også sidde andre steder som i arm, hals eller i leveren. (DVT), har lægevidenskaben ikke fundet frem til alle årsagerne. I hvert fald i 50% af tilfældene er det ikke muligt at finde årsagen til, at en blodpropKlump af størknet blod i et blodkar, der forstyrrer blodgennemstrømningen. er dannet. Der er dog en række kendte livsstilsfaktorer, som er stærkt knyttede til risikoen for at udvikle en blodpropKlump af størknet blod i et blodkar, der forstyrrer blodgennemstrømningen.. Ved at foretage justeringer af din livsstil, kan du måske være i stand til at reducere din risiko.

Bevægelse dig

Selvom sundhedspersoner ikke altid kan bevise, at bestemte sygdomme har en sammenhæng med DVT, er manglen på motion et fast tema. De højrisikokategorier, som er listet nedenfor, regnes for at være stærkt forbundne med manglen på motion:
  • Operation inden for de seneste tre måneder
  • Gips eller skinner, der væsentligt hæmmer bevægeligheden
  • Overvægt og diabetes
  • Rygning
  • Slagtilfælde med lammelse
  • Hypertension (for højt blodtryk)

Nogle gange er motion ikke så nemt, som det lyder. Hvis du har kræft, er du måske udmattet. Hvis du er blevet opereret for nylig, er det måske ikke muligt med en daglig spadseretur på 10 minutter. Hvis du kæmper mod overvægt, kan en tur på 10 minutter sende dit hjerte på overarbejde.

Uanset din situation, er målet først og fremmest at reducere din risiko for DVT. Det kan du også gøre ved hjælp af små, skånsomme bevægelser, som alligevel kan få hjerterytmen op og sætte gang i blodomløbet.

Hvis du har begrænsede muligheder for motion eller lægen har ordineret fx sengeleje, så spørg, hvordan du bedst holder dig aktiv på en forsvarlig måde under disse omstændigheder.

Du kan foretage små justeringer af dine daglige vaner

Tal med din læge om støttestrømper, som kan forebygge blodpropper, mindske hævelser og lindre smerte.

Sørg for at hæve dine ben, hvis du sidder ned i et stykke tid.

Sørg for at bevæge dig mest muligt

  • Skånsom motion kan lindre smerte. Det er bedst at undgå voldsomme sportsgrene som kan give skader og blå mærker.
  • Undgå at ligge eller sidde ned i mere end fire timer ad gangen (undtaget når du sover). Omvendt er det heller ikke godt at stå hele dagen, da det kan give hævede ben. Varier dine stillinger og sørg for at indarbejde små bevægelser.
  • Såfremt det er muligt, skal du prøve at undgå lange flyvninger de første måneder efter, at behandlingen er indledt. Hvis det ikke er muligt, så sørg for at tale med din læge forinden samt at følge ovennævnte råd. Rejs dig op regelmæssigt og gå rundt. Hæv dine ben når det er muligt. 

Hvad med alder?

Selv om alder i sig selv ikke forårsager DVT, rammer sygdommen oftere ældre. Det skyldes, at højere alder oftere er forbundet med nogle af de højrisikosituationer, der kan medføre DVT. For eksempel bliver bestemte kræftformer hyppigere jo ældre, vi bliver, ligesom motion og genoptræning efter en operation kan være en større udfordring, når man bliver ældre.


DVT er en alvorlig sygdom, men ved at få styr på risikofaktorerne er du kommet langt i forebyggelsen af fremtidige blodpropper. Kontakt din læge, hvis du har brug for mere information om bestemte risikofaktorer, og hvordan du forebygger dem.